Communicatie

door | apr 8, 2024

Delen wij alles met onze kinderen? Zeker niet! Maar soms is het wel handig om dit te delen. Wat is er aan de hand in jouw binnenwereld waar niet over gesproken wordt?

Onderstroom

De onderstroom, zoals dit wordt genoemd, zijn de gedachtes en gevoelens die aanwezig zijn, maar niet uitgesproken worden.

Een groot deel van onze communicatie is immers ook onze toon van onze stem, onze lichaamstaal (het non-verbale gedeelte). Zeker hoogsensitieve en/of beelddenkende kinderen voelen feilloos aan dat er ‘iets aan de hand’ is. Maar wanneer hier niet over gesproken word met elkaar in het gezin zal je kind ‘van alles’ voelen maar dit niet kunnen plaatsten. Je kind zal dit gevoel in eerste instantie altijd op zichzelf betrekken. Dit gevoel kan vervolgens weer terug te zien zijn in het gedrag van je kind.

Gedrag

Kinderen die ‘opeens’ uit het niets ‘ander ‘ gedrag vertonen. Maar wat gebeurt er eigenlijk allemaal op het onbewust non-verbale niveau van communicatie op dat moment?

Een voorbeeld: Annemarie en Gerard hebben ervoor gekozen om op zoek te gaan naar een nieuw huis, maar hebben nog niets hierover vertelt aan hun dochter Esmee. Annemarie en Gerard vinden het spannend om hun huis te koop te zetten, ze hebben al een huis gevonden waar ze graag een bod op willen doen. En er moeten wel duizend – en- één dingen geregeld worden. Verhuizen is immers één van de grootste stressmomenten in iemands leven. Hierdoor is er misschien even wat minder aandacht voor Esmee. Daarnaast zijn Annemarie en Gerard vaker in gesprek waarbij het gesprek stopt wanneer Esmee de kamer binnen komt. Ze zijn vaker aan het telefoneren etc.

Al deze spanningen en gedragingen van Annemarie en Gerard zullen zeker opgepikt worden door Esmee en zij zal hier onbewust op reageren. Ook al is er nog niets verteld, met de intentie om alle zorgen voor Esmee weg te houden, toch valt dit niet te verbergen voor haar. Uitingen van het gedrag van Annemarie en Gerard hebben zijn weerslag op Esmee en zij krijgt vervolgens een korter lontje en maakt steeds vaker ruzies op school en thuis.

Hoe kun je dit nu vermijden?

  • Kinderen vertellen wat er aan de hand is, in de taal die past bij hun leeftijd;
  • Benoem wat jou zorgen geeft, wat je zelf spannend, moeilijk, verdrietig vind. Dat deze gevoelens erbij horen maar dat het ook weer voorbij gaat wanneer de situatie veranderd.
  • Neem ze mee in het proces (niet in detail niveau), maar wél met onderdelen die je kind ook aangaan.
  • Bespreek wie nog meer betrokken kan worden in het proces (steunpilaar).

Deze punten zijn eigenlijk universeel toepasbaar, bijvoorbeeld in verband met een verlies wat jullie meemaken. Een verlies is een breed begrip, een verhuizing kun je óók zien als een verlies er is immers sprake van een afscheid. Maar denk ook aan een chronische ziekte, scheiding, verlies door een overlijden. Allemaal onderdelen in het leven waar je als ouders geneigd bent om zoveel mogelijk je kind hiervoor af te schermen en niet mee te belasten. Maar waarbij het beter is om dit wel te bespreken en hen op een gepaste manier in mee te nemen.

Heb je hier ondersteuning bij nodig of heb je vragen? Neem dan contact met mij als kindercoach op via info@weesjezelfkindercoaching.nl of bel 06-22 33 56 44.